K některým aspektům parkování vozidel v souvislosti s tzv. „blokovým čištěním“.

Představte si následující situaci, odletěli jste na dovolenou do zahraničí a své vozidlo jste zanechali, tak jako obvykle zaparkované před domem na místě, kde to je dopravním značením umožněno. Po návratu z dovolené jste nalezli za stěračem lísteček "oznámení o podezření ze spáchání přestupku" a za nějakou dobu Vám byla doručena "výzva k podání vysvětlení", nebo rovnou "výzva k uhrazení určené částky". Dotazem u sousedů zjistíte, že v době, kdy jste se v klidu opalovali někde u moře, proběhlo v okolí Vašeho bydliště "blokové čištění" a Vaše vozidlo bylo v této souvislosti dočasně odtaženo. Perspektiva zbytečně vydaných pár tisíc Kč za případnou pokutu a odtah vozidla Vás nikterak netěší, navíc jste přesvědčeni o tom, že jste se žádného protiprávního jednání nedopustili.

Jaké jsou v takovém případě Vaše možnosti?

Při podání vysvětlení je z Vaší strany potřeba tvrdit a pokud je to možné i prokázat, že v době, kdy jste odstavili vozidlo na obvyklém parkovacím místě, nebyla v tomto prostoru umístěna žádná dočasná úprava řešící zákaz stání nebo zastavení. Dále je potřeba prokázat, že na Vaší straně byly závažné důvody, které Vám znemožnily včas vozidlo odstranit a/nebo, že dočasné dopravní značení zde nebylo umístěno nejméně 7 dní předem. Jako důkazy mohou v takovém případě posloužit letenky, potvrzení o zájezdu, razítka v cestovním pase, svědecké výpovědi, atd. Prostě cokoliv, čím prokážete, že v rozhodné době (od okamžiku před instalací dočasné úpravy do okamžiku ukončení doby její platnosti) jste v souladu se zákonem odstavili své vozidlo na místě kde je to dovoleno a poté jste byli mimo bydliště (místo kde bylo vozidlo odstaveno) a ztratili jste tak možnost na zde až následně nově vzniklou dopravní situaci jakkoliv reagovat.

Co uvádí zákonná úprava?

Ustanovení § 19a zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, řeší dočasný zákaz stání nebo zastavení silničních vozidel. Toto se realizuje ve formě opatření obecné povahy, které nabývá účinnosti pátým dnem po dni vyvěšení (v případě nebezpečí z prodlení dnem vyvěšení) na úřední desce příslušného silničního správního úřadu (zpravidla odbor dopravy obecního úřadu). Dočasné dopravní značení musí být v takovém případě instalováno nejméně 7 dní před prvním dnem jeho platnosti (není-li možné tuto lhůtu dodržet, pak bez zbytečného odkladu). Vzhledem k tomu, že údržba komunikací je plánovanou činností,měly by být výše uvedené lhůty za standardní situace dodrženy. Ustanovení § 19b výše uvedeného zákona řeší možnost dočasného odstranění vozidla odstaveného v zákazu stání (zastavení) a úhradu nákladů s tím spojených. Nebylo-li dočasné dopravní značení umístěno na komunikaci alespoň 7 dní předem, nebo prokáže-li provozovatel vozidla závažné důvody, které mu znemožnily včas vozidlo odstranit - nelze po něm takovou úhradu za odtah vozidla požadovat. Prokázání pobytu v zahraničí v relevantní době (od okamžiku před instalací dočasné úpravy do okamžiku ukončení její platnosti), nebo prokázání skutečnosti, že dopravní značení zde nebylo instalováno nejméně 7 dní předem - jsou dostatečnými právními důvody pro to, aby náklady za dočasné odstranění vozidla jeho provozovatel nenesl.

Za přestupek (zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich) je považován společensky škodlivý čin, který je jako přestupek výslovně označen a vykazuje znaky stanovené zákonem, nejde-li o trestný čin. V daném případě se správnímu orgánu jeví tato situace jako nerespektování dočasně umístěné zákazové značky B 29 "zákaz stání". Znaky přestupku je ovšem potřeba naplnit zaviněným jednáním, kdy pokud není zákonem stanoveno jinak, postačuje zavinění z nedbalosti. Vzhledem k tomu, že v okamžiku odstavení vozidla nebylo v daném místě dočasné dopravní značení ještě umístěno, tak k žádnému nerespektování zákazu stání z Vaší strany dojít nemohlo. Není zde tedy žádné zavinění a proto nelze v takovém případě hovořit ani o spáchání přestupku.

Pokud jde o přestupek, je výlučně na správním orgánu, aby spáchání přestupku obviněnému prokázal, v daném případě tedy vyvrácením jeho tvrzení o tom, že v okamžiku odstavení vozidla zde dočasná úprava zakazující stání nebyla instalována (např. záznamem z pouliční kamery). Co se týče úhrady nákladů za odtah vozidla, zde je naopak na jeho provozovateli, aby prokázal to, že na jeho straně byly závažné důvody, které mu znemožnily včas vozidlo odstranit, případně že k instalaci dopravního značení nedošlo nejméně 7 dní před prvním dnem jeho platnosti.